Wednesday, December 8, 2010

Senyum

senyum~ x perlu kata-kata


kalau saya senyum, awak mesti senyum sekali
kalau kita senyum semua orang berjangkit
bila kita senyum duini tiada penyakit


senyum...senaman yang paling mudah dan senang untuk dilakukan. Senyum boleh menyihatkan akal fikiran dan juga tubuh badan kita. Senyum juga boleh mengurangkan kita dari mendapat risiko penyakit. Ini adalah antara kelebihan SENYUM~




1. Menghilangkan Stress


Kerja dan pembelajaran yang terlalu banyak dalam jangka masa yang singkat boleh menyebabkan seseorang itu stress. Masalah yang semakin hari semakin meningkat tak kira masalah peribadi, masalah di tempat kerja mahupun masalah semasa belajar memungkinkan kita mendapat risiko stress...oleh itu ringan2kan lah diri untuk senyum kerana senyum itu memang sudah ringan pun......


2. Menurunkan Tekanan Darah


Sekiranya kamu mengalami gejala-gejala yang menampakkan bahwa kamu sedang bertekanan darah tinggi, cobalah untuk tersenyum yang baik, nikmati setiap detik demi detiknya. Tapi sekiranya masih kurang yakin dengan pernyataan ini, kamu boleh membuat medical checking bagi mengetahui hasil tekanan darah sebelum dan sesudah tersenyum.


3. Membuat Awet Muda


Tahukah kamu saat kita tersenyum, ternyata tubuh kita sedang mengaktifkan kembali sel-sel yang pasif ? Menurut kajian, Orang yang lebih banyak meluangkan waktu untuk tersenyum mempunyai aura yang positif dan nampak lebih energy. Sehingga dengan begitu, kamu dapat terlihat lebih muda.


4. Meningkatkan Imuniti


Sistem imun akan bekerja dengan maksimal, saat keadaan seseorang lebih rilkes. dan senyum membuat sistem imun bekerja lebih baik. Flu dan batuk pun bisa hilang dengan terapi senyum.


5. Melepas Endorphin dan Serotonin


Tahukah kamu hormon endorphin dan serotonin?? ketiganya adalah hormon yang dapat mengendalikan rasa sakit, dan ternyata senyum dapat menghasilkan hormon-hormon tersebut.


6. Positive Thinking


Senyum adalah milik orang-orang yang ber-aura positive, sehingga saat kamu tersenyum semua yang positive akan nampak. Dari situlah kamu akan mendapatkan banyak idea cemerlang dan berbagai hal positive yang pasti akan membuat kamu jauh lebih baik.


7. Dapat pahala


senyum adalah satu sedekah...senyum adalah anugerah yang tuhan kurniakan kepada kita dan apa salahnya kita bersedekah senyuman kita kepada orang lain kerana sedekah adalah amalan yang baik dan mendapat keberkatan dari Tuhan




senyum...x perlu kata apa-apa

No comments:

Post a Comment